Σκοπός: Η παρούσα εργασία έγινε με σκοπό την έρευνα του εκφραστικού και αντιληπτικού λεξιλογίου σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με διαταραχές λόγου-ομιλίας. Η έρευνα αυτή διερευνά τη σύνδεση των επιδόσεων του λεξιλογίου με τη φωνολογική ενημερότητα.
Μέθοδος: Σε σύνολο 23 συμμετεχόντων ηλικίας 4,3-5,11 ετών χορηγήθηκε το «Τεστ Εκφραστικού λεξιλογίου» από τους Βογινδρούκας κ.α. (2009) και η δοκιμασία πληροφοριακής και γραμματικής επάρκειας «Εικόνες Δράσης» από τους Βογινδρούκας κ.α. (2011). Επίσης, μία δοκιμασία λέξεων αντιληπτικού και εκφραστικού λεξιλογίου ηλικιακά κατάλληλη για την ομάδας χορήγησης.
Αποτελέσματα: Οι αναλύσεις έδειξαν ότι η φωνολογία συνδέεται με το λεξιλόγιο των παιδιών που όμως οι δυο παράγοντες αυτοί δεν πορεύονται παράλληλα ή ταυτόχρονα.
Συζήτηση: Η φωνολογία των παιδιών είναι σε παρόμοιο επίπεδο ανεπτυγμένη και ξεχωρίζει το κάθε παιδί ανάλογα με το τι ερεθίσματα είχε από το σπίτι , πως αποθηκεύει τις γνώσεις που διδάσκεται στο σχολείο, πως εξελίσσονται από τους γονείς αλλά και το περιβάλλον στο οποίο βρίσκονται.
Συμπεράσματα: Η φωνολογία συνδέεται με το λεξιλόγιο και το αντιληπτικό και το εκφραστικό, όμως δεν αναπτύσσονται απαραιτήτως ταυτόχρονα.
Λέξεις-κλειδιά: εκφραστικό λεξιλόγιο, αντιληπτικό λεξιλόγιο, φωνολογία, προσχολική ηλικία
Purpose: This work was done to investigate expressive and receptive vocabulary in preschool children with speech disorders. This research explores the connection of vocabulary performance to phonological awareness.
Method: A total of 23 participants aged 4.3-5.11 years were given the "Vocabulary Expression Test" by Vogindroukas et al. (2009) and the test of informational and grammatical competence "Images of Action" by Vogindroukas et al. (2011). Also, an age appropriate picture test for perceptual and expressive vocabulary was administrated.
Results: Analyzes have shown that phonology is associated with children's vocabulary, but these two factors do not parallel or simultaneous.
Discussion: Children's phonology is similarly developed and distinguishes each child according to what stimuli they had from the home, how they store the knowledge taught at school, how they evolve from their parents and the environment they are in.
Conclusions: Phonology is associated with vocabulary and receptive and expressive, they do not necessarily develop at the same time.
Keywords: expressive vocabulary, receptive vocabulary, phonology, pre-school age