Ιδρυματικό Αποθετήριο πρώην ΤΕΙ Ηπείρου  

Η συμβολή των μουσείων και των μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων στην μουσική αγωγή

DSpace/Manakin Repository

 

Show simple item record

dc.contributor.author Σκρίμπα, Μαρία el
dc.date.accessioned 2014-07-23T11:14:44Z
dc.date.available 2014-07-23T11:14:44Z
dc.date.issued 2014-07-23
dc.identifier.uri http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/handle/123456789/860
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Μουσειολογία el
dc.subject Μουσεία el
dc.subject Μουσική αγωγή el
dc.subject Μουσειοπαιδαγωγική el
dc.title Η συμβολή των μουσείων και των μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων στην μουσική αγωγή el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Μουσική -- Μελέτη και διδασκαλία el
heal.classification Μουσεία -- Εκπαιδευτικές απόψεις el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider Τ.Ε.Ι. Ηπείρου el
heal.publicationDate 2006-11
heal.abstract Τα Μουσεία είναι χώροι, στους οποίους αντικατοπτρίζονται ευρύτερες ιστορικές, κοινωνικές και ιδεολογικές αλλαγές. Η σημερινή τους μορφή είναι αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας διαδικασίας. Το σύγχρονο Μουσείο συνδέεται, ως προς το μορφωτικό του χαρακτήρα, με το αρχαίο «Μουσείο», έναν τόπο καλλιέργειας γραμμάτων και τεχνών, που τελούσε υπό την προστασία των Μουσών. Οι μεμονωμένες πριγκιπικές-ιδιωτικές συλλογές αξιοπερίεργων αντικειμένων, που αφορούσαν μόνο ένα κλειστό κύκλο ανθρώπων και κυρίως των ανώτερων τάξεων, μετεξελίχθηκαν στο θεσμό του Μουσείου, που απέκτησε δημόσιο χαρακτήρα, καθώς απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτου κοινωνικής ομάδας και αποτελεί «πολιτιστικό εργαλείο υψηλής ευαισθησίας». Η εξέλιξη αυτή έγινε σταδιακά και συνετέλεσε στη διαμόρφωση των σύγχρονων Μουσείων, με αποτέλεσμα να συνιστούν στην εποχή μας ένα ξεχωριστό και διαφορετικό χώρο, από αυτόν που ξεκίνησαν. Αρχικός σκοπός των Μουσείων ήταν, να εκθέτουν αντικείμενα και εικόνες, υλικές και οπτικές μαρτυρίες, με εθνοκεντρικό χαρακτήρα, επικεντρωμένα κυρίως στην ιδέα της ιστορικής συνέχειας του σύγχρονου με το αρχαίο. Μελετητές της ελληνικής πραγματικότητας θεωρούσαν ότι, τα Μουσεία της χώρας μας είναι ένα θησαυροφυλάκιο αδρανούς μνήμης και πως χαρακτηρίζονται από στατικότητα. Ωστόσο μετά την καθιέρωση της μουσειακής αγωγής και κυρίως κατά τη δεκαετία του ’90, στο πλαίσιο των σχετικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων, τα Μουσεία στην Ελλάδα άρχισαν να εκσυγχρονίζονται και να αποκτούν νέες βάσεις και πρακτικές για την οργάνωση μουσειακών εκθέσεων, για την οργάνωση και εφαρμογή σύγχρονων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για σχολεία και μεμονωμένα άτομα. Τα σύγχρονα Μουσεία δεν είναι στατικά ιδρύματα, αλλά αναπτύσσουν πολύπλευρη επικοινωνιακή πολιτική, με ουσιαστικά ανοίγματα στο σύνολο της κοινωνίας. Διακρίνονται για τον έντονο εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό τους χαρακτήρα, ο οποίος συνδέεται με τις πολυάριθμες δυνατότητες, που παρέχονται στο κοινό, ώστε να αντιλαμβάνεται επαρκώς την εκθεσιακή λογική, να κατανοεί τα μουσειακά αντικείμενα και να τεκμηριώνει τις αντίστοιχες γνώσεις. Επίσης έγιναν αξιόλογες προσπάθειες διάφορων Μουσείων, για την οργάνωση κινητών εκθέσεων, καθώς και για τη δημιουργία συστημάτων παραγωγής και δανεισμού των λεγόμενων μουσειοσκευών και εκπαιδευτικών φακέλων, με στόχο το Μουσείο να προσεγγίσει τη σχολική εκπαίδευση. Έτσι το Μουσείο πλέον προσαρμόζεται διαρκώς στην ταχύτατα μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα. Αποκτά οργανική σχέση με την κοινωνία και τις ομάδες, που καλείται να υπηρετήσει και μέσα από αυτές τις δυνατότητες και πρακτικές, προέκυψαν νέα δεδομένα, με αποτέλεσμα τη διαρκή ανανέωση και του παραδοσιακού ρόλου του σχολείου, στον τρόπο συνεργασίας του με το Μουσείο. Η σχολική και η μουσειακή εκπαίδευση έχουν συνδεθεί οργανικά. Έτσι οι στόχοι Μουσείου και σχολείου έχουν επαναπροσδιοριστεί, καθώς και οι κανόνες λειτουργίας των Μουσείων, καθώς προσπαθούν πλέον, να προσεγγίσουν με εκπαιδευτικό τρόπο κάθε ομάδα ανθρώπων ή μεμονωμένα άτομα. Κυρίως όμως εστιάζουν στην παροχή γνώσης και εκπαίδευσης στους μαθητές και έχουν συμβάλλει στη γνωριμία των μαθητών με τα εκθέματα, μέσα από ένα πλέγμα δραστηριοτήτων αλλά και διαφόρων άλλων προσεγγίσεων, με τις οποίες μέσω του γνωστικού και του συναισθηματικού επιπέδου, αξιοποιείται η σχολική γνώση. Η νεοσύστατη επιστήμη της Μουσειοπαιδαγωγικής, απέκτησε ιδιαίτερη κοινωνική, πολιτική και εκπαιδευτική αξία, καθ’ όσον συμβάλλει σημαντικά στην εκπαιδευτική αυτή διάσταση του σύγχρονου Μουσείου. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση των κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παρέχει τη δυνατότητα να αναπτύσσονται δεξιότητες για ανάγνωση, ερμηνεία και δημιουργική αξιοποίηση των Μουσείων και των αντικειμένων τους. Επίσης συντελεί σημαντικά στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, γνώσης και δεξιοτήτων, ώστε να ερμηνεύεται, να κατανοείται και να αξιοποιείται δημιουργικά η πραγματικότητα. Αυτά τα τμήματα εκπαίδευσης, που υφίστανται πλέον στα Μουσεία, συντονίζουν και διαμορφώνουν όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητές τους, που έχουν σχέση με τα εκθέματα. Διοργανώνουν εκπαιδευτικά προγράμματα, σεμινάρια, ξεναγήσεις, προβολές και άλλα. Επομένως τα Μουσεία βρίσκονται πλέον σε μία διαρκή συναλλαγή με το κοινό, στο οποίο απευθύνονται και έχουν δυναμική. Απευθύνονται σε όλους και όχι μόνο σε ειδικούς. Η πολιτιστική και εκπαιδευτική αξία των νέων εκπαιδευτικών-μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων και δραστηριοτήτων είναι καθοριστική στο πλαίσιο της εκπαίδευσης και της γενικότερης αγωγής και αποβλέπουν ιδιαίτερα στη διευκόλυνση των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών σε αυτά, με σύγχρονο πνεύμα και μέσα. Στόχος της εργασίας μας είναι να καταδειχθεί ο ρόλος του σύγχρονου Μουσείου, ως κοινωνικού πλέον θεσμού, καθώς και η σπουδαιότητα της εκπαιδευτικής συμβολής του στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα με τη χρήση αυτών των πρακτικών (εκπαιδευτικών- μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων), που συνάδουν με τις ειδικότερες κρατικές κατευθύνσεις των αρμόδιων Υπουργείων (Παιδείας και Πολιτισμού). Εστιάζεται δε σε ποιοτικές, περιπτωσιολογικές αναλύσεις των Μουσείων, που σχετίζονται με τη μουσική, με αναζήτηση εκείνων, των οποίων η δράση μπορεί να καλύψει σε εύρος τις υποθέσεις εργασίας μας, που αναφέρονται κατωτέρω στο θεωρητικό της μέρος. el
heal.advisorName Σαρρής, Δημήτριος el
heal.academicPublisher Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής el
heal.academicPublisherID teiep
heal.numberOfPages 82
heal.fullTextAvailability false


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Except where otherwise noted, this item's license is described as :
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics