Abstract:
Στα πλαίσια της πτυχιακής μας εργασίας αναλάβαμε να παρουσιάσουμε την
προσχολική εκπαίδευση στη μουσουλμανική μειονότητα της Δυτικής Θράκης.
Η σημασία της εκπαίδευσης είναι αναγνωρισμένη από όλες τις κοινωνίες, τους
πολιτισμούς και τα θρησκεύματα και αποτελεί προϋπόθεση για την πρόοδο της
κοινωνίας αλλά και την προσωπική εξέλιξη του ατόμου (επαγγελματική,
κοινωνική, ηθική). Φυσικά είναι κατανοητό ότι υπάρχουν σημαντικοί παράγοντες
που επηρεάζουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης όπως η νοοτροπία, οι
προκαταλήψεις, οι προσδοκίες του ατόμου, της οικογένειας και της κοινωνίας. Τα
τελευταία χρόνια όμως γίνεται λόγος και είναι πλέον ανάγκη για την ύπαρξη της
διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Αυτό συμβαίνει γιατί η σύνθεση της ελληνικής
κοινωνίας δεν έχει πια την παραδοσιακή της ομογένεια (γλωσσική-θρησκευτική).
Σήμερα η κοινωνία της Ελλάδας χαρακτηρίζεται από κοινωνικό πλουραλισμό -
πολυπολιτισμικότητα αφού φιλοξενεί μειονότητες με γλωσσικές, πολιτισμικές και
θρησκευτικές ιδιαιτερότητες. Έτσι, η εκπαίδευση είναι αυτή που καλείται να παίξει
καθοριστικό ρόλο για την αγωγή και την κοινωνικοποίηση των παιδιών ώστε να
μπορέσουν να συνυπάρξουν σε μια πολυπολιτισμική και πολυγλωσσική κοινωνία.
Εμείς μέσα από τις εβδομαδιαίες μας επισκέψεις σε παιδικούς σταθμούς –
νηπιαγωγεία κατά τη φοίτησή μας στο Τ.Ε.Ι., αλλά και με την εξάμηνη πρακτική
μας άσκηση ήρθαμε σε επαφή με παιδιά διαφορετικής καταγωγής – θρησκείας –
κουλτούρας. Γι’ αυτό το λόγο επιθυμούσαμε να ασχοληθούμε με ένα θέμα
διαπολιτισμικής αγωγής καθώς θεωρούμε ότι είναι κάτι που σίγουρα θα
αντιμετωπίσουμε στο μέλλον μέσα στη σχολική τάξη. Φυσικά ανάμεσα στους
εκπαιδευτικούς θεσμούς που καλούνται να συνδράμουν στη διαμόρφωση μιας
πολυπολιτισμικής και πολυγλωσσικής κοινωνίας είναι και το νηπιαγωγείο, που σαν
στόχο έχει να βοηθήσει τα νήπια να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά,
νοητικά και κοινωνικά.
Εφόσον λοιπόν, η μουσουλμανική μειονότητα είναι η μόνη που δέχεται η
επίσημη θέση της Ελλάδας ότι υπάρχει στο έδαφός της και χαρακτηρίζεται ως
θρησκευτική μειονότητα, αποφασίσαμε να ερευνήσουμε με ποιο τρόπο
εφαρμόζεται η προσχολική εκπαίδευση σ’ αυτήν. Γι’ αυτό το λόγο αφού ψάξαμε
τη σχετική βιβλιογραφία θεωρήσαμε απαραίτητο να δούμε στη πράξη πως
συμβιώνουν χριστιανόπουλα και μουσουλμανοπαίδες στα νηπιαγωγεία – παιδικούς
σταθμούς και κατά πόσο η προσχολική αγωγή ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους.
Αυτό δεν θα μπορούσε παρά να πραγματοποιηθεί με την επίσκεψή μας σε
παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία της Δυτικής Θράκης.
Citation:
Καλοπούλου, Ό. & Χυδεριώνη, Π., 2006. Η προσχολική αγωγή στη μουσουλμανική μειονότητα – έρευνα σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία στους Ν. Ροδόπης και Ξάνθης. Πτυχιακή εργασία. Ιωάννινα: Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας. Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας.