Abstract:
Η εργασία αυτή στοχεύει στο να κατανοήσουμε, πως και κατά πόσο
επηρεάζουν την επικοινωνία του ατόμου οι διαπροσωπικές σχέσεις που συνάπτει
κατά την προσχολική ηλικία, για παράδειγμα ο δεσμός ασφάλειας μητέρας –
βρέφους, οι φιλίες και η συμμετοχή του νηπίου μέσα στο χώρο του Παιδικού
Σταθμού. Θα εστιάσουμε την προσοχή μας στην βιβλιογραφική αναδίφηση
ενδοοικογενειακών και εξωοικογενειακών παραγόντων που επηρεάζουν την
επικοινωνία του παιδιού.
Είναι ευρέως παραδεκτό ότι η ποιότητα της σχέσης γονέα – παιδιού (και
κυρίως μητέρας – παιδιού) επηρεάζει τις προσωπικές σχέσεις που διαμορφώνει το
παιδί στη μετέπειτα ζωή του. Ουσιαστική παράμετρος αυτής της εξαιρετικά
σημαντικής σχέσεις μητέρας παιδιού θεωρείται το αίσθημα ασφάλειας στο δεσμό.
Είναι γεγονός ότι οι διαπροσωπικές σχέσεις, φαίνεται να είναι τόσο περίπλοκες,
πλούσιες και πολυεπίπεδες και οι διαφορές μεταξύ των παιδιών καθώς και η ποικιλία
των πρώιμων προσωπικών σχέσεων χρήζουν προσοχής.
Στο πρώτο κεφάλαιο, ορίζεται η έννοια της επικοινωνίας και οι διαστάσεις της.
Στο δεύτερο κεφάλαιο αναφερόμαστε στις διαστάσεις του δεσμού και τη
σύνδεση του με τα επικοινωνιακά πρότυπα του μικρού παιδιού.
Η οικογένεια ως θεσμός αναλύεται στο τρίτο κεφάλαιο και μπορούμε να
κατανοήσουμε πως μπορεί να επιδράσει πάνω στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς
του παιδιού και πως λειτουργεί ως σύστημα.
Το τέταρτο κεφάλαιο αναφέρεται στην επικοινωνία μέσα στο προσχολικό
χώρο – Παιδικό Σταθμό, οι παράγοντες που την επηρεάζουν, καθώς και αναπτυξιακά
κατάλληλες πρακτικές που ευνοούν τα επικοινωνιακά πλαίσια της προσχολικής
ηλικίας.
Στο τελευταίο κεφάλαιο συσχετίζονται οι διαστάσεις της επικοινωνίας στον
ενδοοικογενειακό και εξωοικογενειακό χώρο και πως επηρεάζεται.
Citation:
Βαϊνά, Μ., 2006. Διαστάσεις της επικοινωνίας στον ενδοοικογενειακό και εξωοικογενειακό χώρο στην προσχολική ηλικία. Πτυχιακή εργασία. Ιωάννινα: Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας. Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας.