Abstract:
Η μελέτη αυτή ασχολείται ιδιαίτερα με το κούρδισμα του βιολιού, το
διαφορετικό ρεπερτόριο, τις τεχνικές παιξίματος, την παρουσία του οργάνου στους χορούς και με τους μουσικούς εκπροσώπους των δύο αυτών περιοχών. Επίσης, επιχειρεί να παρουσιάσει και να αναλύσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του βιολιού με λαογραφικά και μουσικολογικά κυρίως
κριτήρια. Διακρίνεται σε τρεις επιμέρους ενότητες. Στην πρώτη ερευνάται η χρήση του βιολιού στην περιοχή της δυτικής Κρήτης. Η έρευνα αυτή επιχειρείται μέσα από την ανάλυση των μουσικών σκοπών, των χορών, των τεχνικών παιξίματος και των κουρδισμάτων του οργάνου. Στη δεύτερη καταγράφεται με ανάλογο τρόπο η χρήση του στην περιοχή της ανατολικής Κρήτης. Στην τελευταία ενότητα γίνεται αναφορά στους «πρωτομάστορες»3
των δύο περιοχών με σκοπό να επισημανθούν οι τεχνικές που είχε ο κάθε ένας από αυτούς στο βιολί και αυτό συμβάλει σε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα των ιδιαιτεροτήτων των δύο αυτών περιοχών.
Σκοπός της μελέτης είναι μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα και καταγραφή
της βιολιστικής μουσικής παράδοσης στην Κρήτη. Είναι χρήσιμο να διασωθεί ό,τι είναι δυνατόν από τη βιολιστική πρακτική της εν λόγω παράδοσης καθώς τα στοιχεία που υπάρχουν είναι λίγα και διασκορπισμένα και από την άλλη να ενισχυθούν ηθικά οι φορείς της και να συνεχίσουν να συντηρούν την παράδοση αυτή.