Ιδρυματικό Αποθετήριο πρώην ΤΕΙ Ηπείρου  

Κωστίκας Τσακαλίδης μουσικές καταβολές και καινοτομίες ενός Πόντιου καλλιτέχνη

DSpace/Manakin Repository

 

Show simple item record

dc.contributor.author Κασαπίδου, Δέσποινα el
dc.date.accessioned 2014-07-22T06:16:32Z
dc.date.available 2014-07-22T06:16:32Z
dc.date.issued 2014-07-22
dc.identifier.uri http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/handle/123456789/805
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Τσακαλίδης Κωστίκας el
dc.subject Ποντιακή λύρα el
dc.subject Ποντιακό τραγούδι el
dc.title Κωστίκας Τσακαλίδης μουσικές καταβολές και καινοτομίες ενός Πόντιου καλλιτέχνη el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Μουσική -- Πόντος el
heal.classification Τσακαλίδης, Κωστίκας el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider Τ.Ε.Ι. Ηπείρου el
heal.publicationDate 2011
heal.bibliographicCitation Κασαπίδου, Δ., 2011, Κωστίκας Τσακαλίδης μουσικές καταβολές και καινοτομίες ενός Πόντιου καλλιτέχνη, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου
heal.abstract Η συγκεκριμένη ερευνητική μελέτη αφορά τη ζωή και το μουσικό έργο του Κωστίκα Τσακαλίδη, ενός Πόντιου λυράρη και τραγουδιστή. Ο Κ. Τσακαλίδης1 καταγόταν από ένα χωριό της Δράμας που φιλοξενούσε πολλούς Πόντιους πρόσφυγες. Η οικογένεια Τσακαλίδη είχε μουσικές καταβολές εμπλουτισμένες με τα ποντιακά μουσικά ακούσματα που έφεραν τα μέλη της ερχόμενα από την «πατρίδα» (τον Πόντο). Το ενδιαφέρον μας στράφηκε στον παράγοντα των μουσικών αυτών καταβολών και των πολιτισμικών στοιχείων που επηρέασαν και χαρακτήρισαν τον Κ. Τσακαλίδη και γενικότερα όλους τους πρόσφυγες μουσικούς της γενιάς του. Έφεραν στις πλάτες τους προσφυγικά πολιτισμικά στοιχεία τα οποία τους ακολουθούσαν στην πορεία της ζωής τους. Αρχικά η προσφυγική τους καταγωγή, τους έκανε να ξεχωρίσουν από το σύνολο, ως μια εθνοτοπική ομάδα του ελληνικού έθνους κράτους. Στην πορεία όμως η διαφορετικότητά τους σε συνδυασμό με την επιθυμία τους να προοδεύσουν και την καταβολή μεγάλης προσπάθειας, τους καταξίωσε στο καλλιτεχνικό στερέωμα. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του Κ. Τσακαλίδη. Στο πρώτο κεφάλαιο της μελέτης μας περιγράφουμε το μεθοδολογικό πλαίσιο στο οποίο στηριχθήκαμε και συγκεκριμένα το είδος της έρευνάς μας, τις πηγές, τα στάδια που ακολουθήσαμε για την ολοκλήρωσή της, τα προβλήματα που συναντήσαμε κατά την διεξαγωγή της και τέλος τη βιογραφική προσέγγιση την οποία υιοθετήσαμε. Στο δεύτερο κεφάλαιο προσεγγίζουμε τα σημαντικότερα κατά τη γνώμη μας ιστορικά γεγονότα της περιόδου 1913 - 1939 στο Νομό Δράμας σε συνάρτηση με τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες εγκατάστασης των προσφύγων. Επίσης αναφερόμαστε στη συγκρότηση της πολιτισμικής ταυτότητας των Ποντίων προσφύγων του νομού. Στο τρίτο κεφάλαιο αναφερόμαστε στα μέλη της οικογένειας Τσακαλίδη, τη γλώσσα που μιλούσαν, αλλά και την οικονομική και πολιτισμική τους κατάσταση. Έπειτα προσεγγίζουμε τη ζωή του Κ. Τσακαλίδη χωρίζοντας την σε πέντε φάσεις σύμφωνα με τις μετακινήσεις του από πόλη σε πόλη, με σκοπό την ανάδειξη των στοιχείων του χαρακτήρα του και τις μουσικές επιρροές που δέχτηκε ανά χρονική περίοδο. Επίσης παρουσιάζουμε τις ενέργειες που έγιναν μετά το θάνατο του Κ. Τσακαλίδη: την ονομασία της πλατείας στην Πατρίδα Ημαθίας με το όνομά του, τη βράβευσή του από την Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδος και την ίδρυση του «Συλλόγου Φίλων Κωστίκα Τσακαλίδη». Τέλος γίνεται αναφορά στα μέλη της οικογένειας Τσακαλίδη που συνεχίζουν τη μουσική παράδοση της οικογένειας. Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται μια συνοπτική αναφορά στα μέρη, τον τρόπο κουρδίσματος, παιξίματος και κατασκευής της ποντιακής λύρας καθώς και στην τοποθέτηση της φωνής στο ποντιακό τραγούδι για να εντάξουμε τον αναγνώστη στην φιλοσοφία της ποντιακής μουσικής. Στην συνέχεια επικεντρωνόμαστε στον τρόπο παιξίματος της ποντιακής λύρας και ερμηνείας στο ποντιακό τραγούδι του Κ. Τσακαλίδη, στο ρόλο του ως συνθέτη - στιχουργό - ηχολήπτη, στη μέθοδο διδασκαλίας που εφάρμοζε, στον τρόπο που κατασκεύαζε λύρες, στις καινοτομίες που έκανε πάνω στη μουσική του και στη λύρα και τέλος στη δισκογραφία του. Τέλος στο κεφάλαιο των συμπερασμάτων παραθέτουμε στοιχεία σχετικά με τις συνθήκες εγκατάστασης των Ποντίων προσφύγων στο νομό Δράμας, τις σχέσεις ντόπιων - Ποντίων, τη ζωή του Κ. Τσακαλίδη και το μουσικό του έργο. Σε αυτό γίνεται ανασκόπηση των σημαντικότερων στοιχείων που ειπώθηκαν στα προηγούμενα κεφάλαια υπό τη μορφή συμπερασμάτων, αλλά και παράθεση νέων στοιχείων. Έπειτα ακολουθούν τα παραρτήματα στα οποία συμπεριλαμβάνονται τα βιογραφικά στοιχεία των συνεντευξιαζόμενων, κάποιοι από τους δίσκους του Κ. Τσακαλίδη (εξώφυλλα και τίτλοι τραγουδιών), στίχοι των τραγουδιών του στα ποντιακά και μεταφρασμένοι στα νέα ελληνικά και τέλος τα ευρήματα που προέκυψαν από την έρευνα. el
heal.advisorName Ρεράκη, Φωτεινή el
heal.academicPublisher Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής el
heal.academicPublisherID teiep
heal.numberOfPages 152
heal.fullTextAvailability false


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Except where otherwise noted, this item's license is described as :
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics