ABSTRACT
The current postgraduate diploma thesis was drafted in order to study the potentials of using new technologies in the treatment process in preschool children with speech & language. The survey took place in kindergarten and had a population of 80 typical toddlers who, for research purposes, were divided into four equal groups. A speech and language assessment was preceded before their inclusion at speech intervention. At the end of the therapeutic procedure, a reassessment was made to estimate the effectiveness or not of the chosen therapeutic approach. The results encourage the use of portable technology in the therapeutic process with limitations based on its appropriate use by the speech therapist. Simultaneously, the research highlights as an effective therapeutic approach the cooperation of children in groups.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η παρούσα μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία εκπονήθηκε με στόχο να μελετηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών στη θεραπευτική διαδικασία σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με δυσκολίες λόγου-ομιλίας. Η εργασία πραγματοποιήθηκε σε νηπιαγωγείο και είχε πληθυσμό 80 νήπια τυπικής ανάπτυξης, τα οποία για τις ανάγκες της μεταπτυχιακής εργασίας χωρίστηκαν σε ομάδες. Προηγήθηκε αξιολόγηση των μαθητών πριν την ένταξή τους στη λογοθεραπευτική παρέμβαση, ενώ στο τέλος του προγράμματος έγινε επαναξιολόγηση, ώστε να εκτιμηθεί η αποτελεσματικότητα ή όχι της επιλεγμένης κάθε φορά θεραπευτικής προσέγγισης. Τα αποτελέσματα ενθαρρύνουν τη χρήση της φορητής τεχνολογίας στη θεραπευτική διαδικασία με περιορισμούς που έγκειται στην κατάλληλη χρήση της από τον λογοθεραπευτή, ενώ παράλληλα αναδεικνύουν ως αποτελεσματική τη συνεργασία των παιδιών σε ομάδες.