Abstract:
Η λέξη ‘παιχνίδι’ προκαλεί σίγουρα έντονα αλλά αντιφατικά συναισθήματα σε αυτούς που την ακούν, μικρούς και μεγάλους. Για τα παιδιά, που τόσο στερούνται το παιχνίδι στις μέρες μας, η λέξη αυτή αποτελεί την μόνη ευχαρίστηση καθώς και εργαλείο εκτόνωσης από τις καθημερινές τους υποχρεώσεις, ενώ για τους γονείς, που το βλέπουν μάλλον ως αιώνιο εχθρό της ‘σχολικής μελέτης’, το παιχνίδι αποτελεί μόνιμη απειλή.
Το θέμα της παρακάτω εργασίας μας αφορά την έννοια του παιχνιδιού και πώς αυτό επιδρά στην προσχολική ανάπτυξη του παιδιού. Ασχολούμαστε με διάφορες πτυχές του παιχνιδιού και στόχος μας είναι να κάνουμε όσο το δυνατό σαφέστερη την αξία του.
Στο πρώτο κεφάλαιο εισάγουμε την έννοια και τον ορισμό του παιχνιδιού. Φυσικά δεν παραλείπουμε να αναφερθούμε και στην ιστορική του πορεία, ξεκινώντας από την αρχαία εποχή και φτάνοντας ως το σήμερα. Στο δεύτερο κεφάλαιο αναλύουμε τις διάφορες θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί γύρω από αυτή την έννοια και τις χωρίζουμε σε κατηγορίες.
Στο τρίτο κεφάλαιο που ακολουθεί επικεντρωνόμαστε στην επίδραση του παιχνιδιού σε διάφορους τομείς ανάπτυξης, πράγμα πολύ σημαντικό για τα πρώτα χρόνια της προσχολικής ηλικίας. Επίσης τονίζουμε την αξία του και αναφερόμαστε στη σχέση που έχει το παιχνίδι με τη μάθηση. Στη συνέχεια, στο τέταρτο κεφάλαιο, διακρίνουμε το παιχνίδι σε διάφορα στάδια και σε είδη, και τονίζουμε τις διαφορές ανάλογα με την ηλικία και το φύλο. Τέλος, στο πέμπτο κεφάλαιο, στεκόμαστε στο ρόλο της βρεφονηπιαγωγού και των γονέων απέναντι στο παιχνίδι.