Σκοπός της παρούσας εργασίας αποτελεί η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι
παιδαγωγικές αντιλήψεις του Ρουσσώ, έτσι όπως είναι διατυπωμένες στο έργο του
"Αιμίλιος", έχουν επιδράσει στην σύγχρονη προσχολική αγωγή, επηρεάζοντας γενικότερα
τον τρόπο με τον οποίο είναι οργανωμένο το εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα. Δεδομένου
του γεγονότος πως οι απόψεις του φιλοσόφου ήταν ιδιαίτερα επαναστατικές για την εποχή
κατά την οποία διατυπώθηκαν και ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων, δίνοντας μία άλλη
οπτική για τον τρόπο με τον οποίο θα έπρεπε είναι οργανωμένο το εκπαιδευτικό σύστημα
γενικότερα, αυτές εξακολουθούν να είναι επίκαιρες και έντονα επιδραστικές.
Οι απόψεις που διατύπωσε ο συγκεκριμένος φιλόσοφος αναφορικά με τον τρόπο που θα
πρέπει να παρέχεται η αγωγή στα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι ιδιαίτερα
πολυσύνθετες και έχουν ευρύτερες προεκτάσεις τόσο σε ψυχολογικό όσο και σε κοινωνικό
επίπεδο. Πυρήνας των απόψεών του ήταν κυρίως η ιδέα πως το παιδί θα πρέπει να
βρίσκεται στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο πλαίσιο της οποίας ο
εκπαιδευτικός οφείλει να διατηρεί για τον εαυτό του ένα ρολό εποπτικό, ωθώντας και
παρακινώντας το παιδί να ανακαλύψει τις ικανότητες και τις δεξιότητες του και
αναπτύσσοντας την εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
Είναι σαφές πως οι απόψεις του Ρουσσώ αποτέλεσαν τα θεμέλια για τη σύγχρονη
παιδαγωγική η οποία εστιάζει στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης του
παιδιού, μαθαίνοντάς το να είναι ανεκτικό απέναντι στη διαφορετικότητα και να
συνεργάζεται με τους άλλους στα πλαίσια της επίτευξης κάποιων κοινών στόχων.
The purpose of this paper is to investigate how Rousseau's pedagogical concepts, as
expressed in his work "Emilius", have influenced modern preschool education,
generally affecting the way in which the education system is organized today. Given the
fact that the views of the philosopher were particularly revolutionary for the time in
which they were formulated and stirred up a storm of reactions, giving another
perspective on the way in which the education system should be organized in general,
they are still relevant and highly influential .
The views expressed by this particular philosopher regarding the way preschool
children should be educated are particularly complex and have wider implications both
psychologically and socially. The core of his views was mainly the idea that the child
should be at the center of the educational process in the context of which the teacher
must maintain for himself a supervisory role, pushing and motivating the child to
discover his abilities and skills and developing self-confidence.
It is clear that Rousseau's views formed the foundations for modern pedagogy which
focuses on the development of the child's critical and creative thinking, teaching him to
be tolerant towards diversity and to cooperate with others in the context of achieving
some common goals.