Εισαγωγή: Η μη λεκτική επικοινωνία, αποτελεί συνειδητά ή ασυνείδητα ένα αναπόσπαστο
κομμάτι της καθημερινότητα και πόσο μάλλον στο χώρο της υγείας καθώς μέσω της χρήσης
της προάγεται η υγεία και βελτιώνεται η ποιότητας της. Οι νοσηλευτές οφείλουν να
αναγνωρίζουν και να αντιλαμβάνονται αλλά και να ανταποκρίνονται στα μη λεκτικά σήματα
που στέλνουν οι ασθενείς προσέχοντας ταυτόχρονα τα σήματα που στέλνουν οι ίδιοι.
Σκοπός: Σκοπός της εργασίας είναι ο εντοπισμός και η ανάδειξη της αναγκαιότητας και της
χρησιμότητας της μη λεκτικής επικοινωνίας στο χώρο της υγείας, ιδιαίτερα από διαφορετικά
είδη ασθενών όπως είναι οι ογκολογικοί ή παιδιατρικοί ασθενείς. Ακόμα, μέσω της
παρουσίασης των ασθενών, διακρίνεται ο ρόλος των νοσηλευτών χρησιμοποιώντας τη μη
λεκτική επικοινωνία και της σημαντικότητα της.
Μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση της διεθνούς βιβλιογραφίας στις ηλεκτρονικές
βάσεις δεδομένων google scholar, PubMed, ScienceDirect. Το υλικό της μελέτης αποτέλεσαν
άρθρα δημοσιευμένα κατά κύριο λόγο την τελευταία διετίας με κάποιες εξαιρέσεις. Τα άρθρα
ήταν δημοσιευμένα στην αγγλική και στην ελληνική γλώσσα.
Αποτελέσματα: Τα περισσότερα ευρήματα ως προς τη μη λεκτική επικοινωνία στο χώρο της
υγείας αφορούν στην σημαντικότητα της σε ειδικές ομάδες ασθενών και στον τρόπο με τον
οποίο εκφράζουν τη μη λεκτική επικοινωνία χρησιμοποιώντας παραδείγματα. Τα υπόλοιπα
ευρήματα που ήταν επίσης βασισμένα στις λέξεις κλειδιά αναφέρονταν στο ρόλο των
νοσηλευτών.
Συμπέρασμα: Οι νοσηλευτές παίζουν καίριο ρόλο στη ζωή των ασθενών καθώς ξοδεύουν
σχεδόν όλο το χρόνο τους με το να είναι κοντά στους. Η μη λεκτική επικοινωνία στο χώρο της
υγείας αν και όχι πάντα συνειδητή είναι απαραίτητη, καθώς όχι απλά βοηθάει στην
αλληλεπίδραση με τους ασθενείς αλλά ενισχύει και διευκολύνει τη σχέση αυτή (νοσηλευτή-
ασθενή). Διαχωρίζοντας τους ασθενείς σε ειδικές ομάδες, διευκολύνεται η παρατήρηση των
μη λεκτικών σημάτων και η αντίστοιχη δράση των νοσηλευτών. Η αναγνώριση, η κατανόηση
και η «μετάφραση» της μη λεκτικής επικοινωνίας ανάμεσα στην θεραπευτική σχέση
νοσηλευτή-ασθενή αποτελούν χαρακτηριστικά της καλύτερης παρεχόμενης φροντίδας
ntroduction: Νon verbal communication is consciously or unconsciously an integral part of
everyday life and even more in the field of health, because through its use, health is being
promoted and the quality gets better. Nurses should recognize and understand as well as to
respond to the non verbal signals that the patients are sending and to watch out for the signals
that they (nurses) are sending.
Purpose: The purpose of this thesis is to detect and to highlight the necessity and the usefulness
of non verbal communication in the field of health, especially in different kinds of patients like
cancer or pediatric patients. Even through the presentation, it is distinguished the role of the
nurses by using non verbal communication and its importance.
Method: An international review of electronic data bases has been carried out Google Scholar,
Pubmed, ScienceDirect. The material of this study consists of specific published articles and
selected books of the last decade with some exceptions. The articles were published in english
or in greek language.
Results: Most of the findings regarding non-verbal communication in the field of health
concern its importance in special groups of patients and the way in which they express non-
verbal communication by using examples. The other findings, which were also based on
keywords, referred to the role of nurses.
Conclusions: Nurses play a key role in patient’s lives as they spend most of their time being
next to them. Non verbal communication in the field of health even if it's not always conscius
it is necessary, because not only helps in the interaction with the patients but it strengthens and
facilitates this relationship (nurse-patient). By separating the patients into special teams, its
easier to observe the non verbal signals and the corresponding action of the nurses.
Recognizing, understanding and "translating" the non-verbal communication between the
therapeutic relationship of nurse and patient are characteristics of the best care provided