Σήμερα, οι πολιτιστικές βιομηχανίες χρησιμοποιούν, ολοένα και περισσότερο, τακτικές μάρκετινγκ, προκειμένου να επικοινωνήσουν και να προωθήσουν τα πολιτιστικά προϊόντα τους στους ενδιαφερόμενους πελάτες, χαράσσοντας με τον τρόπο αυτό την επικοινωνιακή στρατηγική τους. Τι θα γινόταν, όμως, στην περίπτωση που ξεσπούσε μια κρίση και πολλές από τις συνηθισμένες τακτικές επικοινωνίας των πολιτιστικών οργανισμών δεν ήταν εφικτό να πραγματοποιηθούν;
Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2020, γίναμε μάρτυρες μιας υγειονομικής κρίσης που άφησε βαθύτατες πληγές στον καλλιτεχνικό χώρο. Πιο συγκεκριμένα, στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας, πολυάριθμες μουσικές εκδηλώσεις, όπως μουσικές συναυλίες, περιοδείες καλλιτεχνών κ.ά., ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν επ’ αόριστον παγκοσμίως, σε μια προσπάθεια να προστατευθεί η δημόσια υγεία. Αν και πολλοί μουσικοί εκμεταλλεύτηκαν το χρόνο αυτό δημιουργώντας νέα καλλιτεχνικά έργα, η πλειοψηφία των μουσικών έφτασε στα πρόθυρα της ανέχειας, καθώς ένα μεγάλο μέρος των οικονομικών τους απολαβών βασίζονταν στις εκδηλώσεις αυτές. Παρ’ όλα αυτά, η ανάπτυξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έδωσε πρόσφορο έδαφος στη χρησιμοποίηση μιας εναλλακτικής μουσικής σκηνής: αυτής των live streaming συναυλιών. Το ενδιαφέρον μας στην παρούσα εργασία εστιάζεται στα εξής τρία ερευνητικά ερωτήματα:
α) Κατά πόσο οι μουσικοί στην Ελλάδα αξιοποίησαν τις live streaming μουσικές εκδηλώσεις ως εναλλακτικό τρόπο εργασίας, προσφέροντας τις καλλιτεχνικές τους υπηρεσίες μέσω των κοινωνικών δικτύων σε πραγματικό χρόνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας;
β) Κατά πόσο πληρώθηκαν για την πραγματοποίηση τέτοιων εκδηλώσεων;
γ) Κατά πόσο θεωρείται εφικτό να διατηρηθεί η επικοινωνία μεταξύ των μουσικών και του κοινού με τη χρήση των live streaming συναυλιών;
Για την ολοκλήρωση της έρευνας που πραγματοποιήθηκε έγινε χρήση ερωτηματολογίων, τα οποία συμπληρώθηκαν από 333 άτομα, δίνοντας χρήσιμες πληροφορίες για το θέμα το οποίο μελετάται.
Today, cultural industries are increasingly using marketing tactics, in order to communicate and promote their cultural products to interested customers, thus shaping their communication strategy. But what if a crisis broke out and many of the cultural organizations’ usual communication practices could not be carried out?
During the first half of 2020, we witnessed a health crisis that left deep scars in the art world. More specifically, in the music industry, numerous music events, such as music concerts, artist tours etc., have been cancelled or postponed indefinitely worldwide, in an effort to protect public health. Although many musicians took advantage of this time to create new art projects, the majority of musicians reached the brink of misery, as much of their financial gain was based on these events. Nevertheless, the development of Information and Communication Technologies (ICT) has provided a fertile ground for cultural organizations to use an alternative form of communication: that of live streaming concerts. Our interest in this paper focuses on the following three research questions:
a) To what extent did musicians in Greece utilize live streaming music events as an alternative way of working, offering their artistic services through social networks in real time during the pandemic?
b) To what extent were they paid for holding such events?
c) How feasible is it to maintain communication between musicians and the public through the use of live streaming concerts?
Questionnaires were used to complete the research, which were answered by 333 people, giving useful information on the subject under study.