Η παρούσα εργασία μελετά τον δίσκο Η εκδίκηση της γυφτιάς του Νίκου
Ξυδάκη και του Μανώλη Ρασούλη ως δίσκο σταθμό για την εποχή που κυκλοφόρησε.
Έχοντας ως βάση τον συγκεκριμένο δίσκο, και μέσα από τη μουσικολογική και την
κοινωνικοπολιτική ανάγνωσή του, αναγνωρίζουμε τα καινοτόμα στοιχεία που αυτός
προσέφερε στη μουσική πραγματικότητα της εποχής του αλλά και στις επόμενες γενιές,
καθώς και κάποια στερεοτυπικά μοτίβα παλαιότερων ετών που αναπαρήγαγε.
Η μελέτη του δίσκου βασίζεται κυρίως στη μουσικολογική ανάλυσή του μέσα
από την εξέταση των λαϊκών δρόμων, της ρυθμολογικής συγκρότησης, της
ενορχήστρωσης, της μουσικής φόρμας και του ποιητικού κειμένου. Μέσα από τη
μουσικολογική ανάλυσή καθώς και την παράθεση των κύριων μουσικών ρευμάτων της
τότε περιόδου, προσδιορίζονται τα στοιχεία που δανείστηκε ο δίσκος. Τέλος, η
κοινωνικοπολιτική ανάγνωση του δίσκου μέσα από την κοινωνική και την πολιτική
πραγματικότητα των πρώτων χρόνων της μεταπολιτευτικής περιόδου, καθώς και οι
βιογραφίες των συντελεστών του δίσκου βοηθούν στη δημιουργία μια πληρέστερης
εικόνας για την εποχή και την επιρροή που άσκησε αυτή στον ίδιο το δίσκο.
The current thesis studies the album Revenge of Gypsy-dom (I ekdikisi tis
gyftias) of Nikos Xydakis and Manolis Rasoulis, as an album-milestone for its era.
Having this specific album as a basis, and through the musicological and socio-political
analysis of it, we can recognise the innovative elements that it offered to the reality of
the music of its era and of the next generations, as also the reproduction of some
stereotypic patterns from older years.
The study of the album is mostly based on its musicological analysis through
the observation of the scales, the rhythmic composition, the orchestration, the musical
form and the lyrics. The borrowed elements of the album are identified by its
musicological analysis, as also from the listing of the main music styles of that era.
Finally, a more complete picture of the era and its influence to the album is achieved
by the socio-political reading of the album through the social and political reality of the
first years of the political transition in Greece (Metapolitefsi), as also by the biographies
of the contributors of the album