Ιδρυματικό Αποθετήριο πρώην ΤΕΙ Ηπείρου  

Η παρουσία του Μαντολίνου στην Επαρχία Πεδιάδος Ηρακλείου από το 1960 εως το 1965 και η διερεύνηση του μαντολινιέρη Βαγγέλη Σταματάκη.

DSpace/Manakin Repository

 

Show simple item record

dc.contributor.author Τοψής, Βασίλειος el
dc.date.accessioned 2021-06-10T07:34:50Z
dc.date.available 2021-06-10T07:34:50Z
dc.date.issued 2021-06-10
dc.identifier.uri https://apothetirio.lib.uoi.gr/xmlui/handle/123456789/12926
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Βαγγέλης Σταματάκης el
dc.subject Αγίες Παρασκιές Πεδιάδος el
dc.subject Κρητικά γλέντια el
dc.subject Κρητικές Παρέες el
dc.title Η παρουσία του Μαντολίνου στην Επαρχία Πεδιάδος Ηρακλείου από το 1960 εως το 1965 και η διερεύνηση του μαντολινιέρη Βαγγέλη Σταματάκη. el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Μαντολίνο el
heal.identifier.secondary Πτυχιακή Εργασία
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider Τ.Ε.Ι. Ηπείρου el
heal.publicationDate 2021-05
heal.bibliographicCitation Τοψής, Β., 2021. Η παρουσία του Μαντολίνου στην Επαρχία Πεδιάδος Ηρακλείου από το 1960 εως το 1965 και η διερεύνηση του μαντολινιέρη Βαγγέλη Σταματάκη. Πτυχιακή εργασία. Άρτα: Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών. Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής. el
heal.abstract Η παρούσα εργασία ερευνά και αναλύει την παρουσία του μαντολίνου στην επαρχία Πεδιάδος Ηρακλείου, και τον μαντολινιέρη Βαγγέλη Σταματάκη. Κύριος στόχος της είναι να αναδειχθεί το μουσικολογικό και κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο που επικρατούσε στην επαρχία Πεδιάδος από το 1960 έως το 1965, κατά τη διεξαγωγή των γάμων, της «παρέας», των γλεντιών και των καντάδων. Ακόμη, επιχειρείται να αναδειχθεί ο ιδιαίτερος τρόπος παιξίματος του μαντολινιέρη Βαγγέλη Σταματάκη, ενός από τους σημαντικούς δεξιοτέχνες του τόπου εκείνης της εποχής. Σε αυτά τα πλαίσια, έγινε μουσικολογική ανάλυση των ηχογραφήσεων εκείνης της περιόδου στις οποίες μετέχει ο Σταματάκης, ενώ έγινε και τροπική ανάλυση σε τέσσερα κομμάτια του υλικού, με κριτήριο την αντιπροσωπευτικότητα του πεδιαδίτικου ύφους, την δεξιοτεχνική απόδοση του Σταματάκη και την ποιότητα των ηχογραφήσεων. Τα θεωρητικά μοντέλα στα οποία βασίστηκε η ανάλυση ήταν αυτά της λόγιας δυτικής μουσικής και της τροπικότητας. Επίσης, έγινε στατιστική παρουσίαση και κατηγοριοποίηση του ρεπερτορίου σε κοντυλιές, συρτά, σούστα, μαλεβιζιώτη και ευρωπαϊκά τραγούδια. Όπως ανακύπτει από την εργασία και το υλικό στο οποίο αυτή βασίστηκε, ο Σταματάκης επιβεβαίωσε τη φήμη του ως δεξιοτέχνη στο μαντολίνο, αφού χαρακτηριζόταν από μία ιδιαίτερη μουσική ταυτότητα και ευχέρεια παιξίματος και έκφρασης στο όργανο, ενώ μπορούσε και να προσαρμόσει το παίξιμό και το ρεπερτόριό του στο μουσικό πλαίσιο της εκάστοτε εκδήλωσης. Επίσης, όπως διαφαίνεται από την παρούσα εργασία, ο κύριος τρόπος διασκέδασης και μουσικής έκφρασης της εποχής ήταν οι κοντυλιές που συνοδεύονταν με μαντινάδες. Τέλος, το μαντολίνο αποτελούσε ένα από τα βασικά όργανα που συναντιούνταν στην Πεδιάδα τη συγκεκριμένη περίοδο και δεν έλειπε σχεδόν ποτέ από τα μουσικά δρώμενα του τόπου. el
heal.abstract This thesis researches and analyzes the presence of mandolin in the province of Pediada Heraklion and the mandolin player Vaggelis Stamatakis. Its main purpose is to feature the musical and sociocultural context of Pediada from 1960 to 1965, during wedding celebrations, social gatherings, festivities and “cretan kantades”. Moreover, the thesis aims to show the special mandolin playing of Vaggelis Stamatakis, one of the most significant mandolin players of the region, during that time period. Thus, a musical analysis has been made on the recordings of that period, at which Stamatakis participates, so as a modal analysis on four soundtracks, by the criteria of representativeness of the “Pediada style”, the performance of Stamatakis and the quality of recordings. The theoretical models on which the analysis is based are those of “Classical music” and “modality”. Also, a statistical presentation has been made so as a categorization of the repertory to “kontylies”, “syrta”, “sousta”, “maleviziotis” and “European songs”. As it arises from this thesis and the recordings on which it is based, Stamatakis confirmed his reputation as a master of mandolin, considering that he was characterized by a unique musical identity and a proficiency and expression at playing, but he also could adjust his playing and repertory to the musical context of each event. Moreover, according to the thesis, the main ways of those times’ musical entertainment were “kontylies” and “mantinades”. Finally, the mandolin was a main musical instrument of Pediada and it was hardly ever absent of local musical events in that time period. el
heal.advisorName Ανδρίκος, Νικόλαος el
heal.committeeMemberName Κοκκώνης, Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Καλαϊτζίδης, Κυριάκος el
heal.academicPublisher Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής el
heal.academicPublisherID teiep
heal.numberOfPages 132
heal.fullTextAvailability false


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Except where otherwise noted, this item's license is described as :
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics