Η αλματώδης ανάπτυξη των σύγχρονων οπτικοακουστικών μέσων, δεν θα μπορούσε να μην
επηρεάσει με δραστικό τρόπο και το περιβάλλον της μουσικής εκπαίδευσης. Tα εκπαιδευτικά
κινούμενα σχέδια, με κεντρομόλο άξονα την επιχειρούμενη ανάδραση μεταξύ ηρώα και
κοινού αποτελούν ακόμα μία μορφή μουσικής διαπαιδαγώγησης, που χρήζει επιστημονικής
επεξεργασίας, ιδιαίτερα σε ότι αφορά την μελέτη του πομπού.
Στον ελληνικό χώρο η γνωριμία μας με τους μικρούς Αινστάιν ήρθε μέσα από την συχνότητα
της κρατικής εκπαιδευτικής τηλεόρασης, την περίοδο 2012-2013. Στόχοι του παρόντος
πονήματος αποτελούν η διερεύνηση της διαμεσολάβησης των μουσικών πληροφοριών του
κινουμένου σχεδίου, καθώς και η καταγραφή των παιδαγωγικών μεθόδων, που
χρησιμοποιούνται για την εκμάθηση του γνωστικού αντικειμένου στις προσχολικές ηλικίες.
Με αφορμή την περίπτωση των μικρών Αινστάιν αναλύονται πενήντα επεισόδια της σειράς,
όπου καταγράφονται διεξοδικά, όλες οι ενέργειες των τεσσάρων πρωταγωνιστών, με σκοπό
την πρόσκληση των λιλιπούτειων τηλεθεατών στην διδακτική θεωρία και πράξη, μέσω
διάφορων μουσικών δραστηριοτήτων.
Τέλος, τα συμπεράσματα της εργασίας με δεδομένη την καθολική προτίμηση των
δημιουργών του κινουμένου σχεδίου στο ρεπερτόριο της κλασσικής μουσικής ως άλλο
εκπαιδευτικό υλικό εξετάζουν την ενδεχόμενη τυποποίηση ή εκδημοκρατισμό του
περιεχομένου, με γνώμονα τους επικριτές και τους υποστηρικτές της μαζικής κουλτούρας
αντίστοιχα.
The rapid development of the contemporary audiovisual means could not but drastically affect
music education. Educational cartoons, having as a centripetal axis the interaction between
the main character and the audience, constitute another form of music education that requires
scientific processing, mostly with regard to studying the transmitter.
In Greece our first meeting with the Little Einsteins was done through the frequency of
the public educational television in the years 2012-2013. The present study aims at
researching the intermediation of the music information of cartoons, as well as, at recording
the pedagogical methods used to learn the known object at preschool age children.
Occasioned by the case of the Little Einsteins, fifty episodes of the TV series are analysed.
every action of the four main characters to invite the tiny TV viewers to learn both theory and
practice through various music activities is recorded in detail.
Finally, the conclusions of the present study, given the universal preference of the creators of
the cartoon to classical music repertoire as educational material, examine the possible
standardisation or democratisation of the content, in view of both the opponents and the
proponents of massive culture respectively.