Abstract:
Η Μουσική αποτελεί αναμφιβόλως ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής και της δραστηριότητας των ανθρώπων, ενώ παράλληλα και αποτελεί μια ξεχωριστή και μοναδική κατηγορία τέχνης. Η μουσική συνοδεύει ουσιαστικά τον άνθρωπο σε κάθε στιγμή της ζωής του και μάλιστα από τη βρεφική ακόμη ηλικία, κατά την οποία έρχεται σε επαφή με το νανούρισμα της μητέρας.
Στην πραγματικότητα, οποιαδήποτε πτυχή της ανθρώπινης ζωής και αν μελετήσει κανείς, θα εντοπίσει μια άμεση σχέση μεταξύ ατόμου και μουσικής. Η ίδια έχει ποικίλες ιδιότητες που την χαρακτηρίζουν ως απαραίτητο κομμάτι της ζωής. Η μουσική δημιουργεί συναισθήματα χαράς και ευφορίας, ηρεμεί και χαλαρώνει, βοηθά στη συγκέντρωση, απελευθερώνει τον πνευματικό και εσωτερικό κόσμο του ατόμου, ενώ το κάνει να ταξιδέψει σε άλλα μέρη και σε άλλες εποχές.
Παρά ταύτα, τα έντονα αυτά συναισθήματα που προκαλεί η μουσική, εκφράζονται συνήθως μέσα από τις σωματικές κινήσεις και πιο συγκεκριμένα, μέσα από τον χορό, ο οποίος αποτελεί και αυτός μια ξεχωριστή κατηγορία τέχνης. Η μουσική και ο χορός, δηλαδή η μουσικοκινητική, πέραν από την κυρίαρχη θέση που έχουν στην καθημερινή ζωή και τις ειδικότερες περιπτώσεις, αποτελούν πλέον και μέρος του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου, ξεκινώντας κιόλας από το Νηπιαγωγείο.
Η Μουσικοκινητική Αγωγή αποτελεί τον τρόπο και το μέσο που συνδυάζονται οι δύο αυτές μορφές τέχνης για εκπαιδευτικούς και παιδαγωγικούς στόχους και σκοπούς. Μέσω της Μουσικοκινητικής Αγωγής και γενικότερα της Μουσικής Αγωγής το παιδί μπορεί να αποκομίσει πληθώρα νέων γνώσεων και δεξιοτήτων, να χτίσει σχέσεις με τους συμμαθητές του και να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του. Ωστόσο, για την επίτευξη των στόχων της Μουσικής και της Μουσικοκινητικής Αγωγής, πρέπει η εισαγωγή της στο σχολικό πρόγραμμα να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη μέθοδο και να βασιστεί πάνω σε κατάλληλες και χρήσιμες μουσικοκινητικές δραστηριότητες.
Η αξία και η σημασία της Μουσικής από τη νηπιακή κιόλας ηλικία, η συμβολή της στον άνθρωπο από τα πρώτα χρόνια της ζωής του μέχρι την ενήλικη ζωή, καθώς και η σημασία της μουσικής αγωγής και εκπαίδευσης έχει απασχολήσει πληθώρα ανθρώπων του εκπαιδευτικού και επιστημονικού κλάδου τόσο στο παρελθόν όσο και στη σημερινή κοινωνία.
Citation:
Τσιλακοπούλου, Α., 2019. Ο ρόλος της μουσικής αγωγής στην νηπιακή ηλικία. Πτυχιακή εργασία. Ιωάννινα: Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας. Τμήμα Προσχολικής Αγωγής.